به راستی چقدر RAM نیاز داریم؟
تاریخ : 1394/02/09

 

بيشتر مردم می‌دانند که رایانه‌شان RAM دارد، ولی همه نمی‌دانند چیست و چه می‌کند. نمی‌دانند چقدر RAM نیاز دارند و چطور از RAM استفاده بهينه کنند. مشخصات RAMیکی از مهم‌ترین مشخصات سخت‌افزار رایانه است، بنابراین شناخت آن اهمیت دارد. با چنین شناختی است که می‌توان دریافت چه کارهایی از رایانه‌ مورد نظر برمی‌آید و چه کارهایی بر نمی‌آید.

 

RAM چیست؟

حافظه‌ دسترسی اتفاقی (RAM) نوعی انباره‌ داده است که نوشتن و خواندن سریع فایل‌ها ‌به محض اعلام را میسر می‌کند و اهمیتی ندارد نظم دسترسی به یکایک مدخل‌ها چگونه باشد. دیگر انواع ذخیره‌سازهای داده مانند سخت‌دیسک و سایر دیسک‌ها به خاطر محدودیت‌های مکانیکی و فیزیکی‌شان چنین سرعتی ندارند. RAM به رایانه اجازه می‌دهد فورا به داده‌های مورد نیازش دسترسی یابد و در سرعت و پاسخگویی آن سهم دارد.

RAM برای ذخیره‌سازی موقتی بسیار خوب است و نرم‌افزارها به وسیله‌ آن می‌توانند سریع و مدام به داده‌های مورد نظرشان دست یابند. براي مثال، اگر داریم از نرم‌افزار واژه‌پرداز استفاده می‌کنیم متن‌ها به هنگام ویرایش درون RAM می‌آیند. چون نوشتن در RAM و خواندن از آن سریع است می‌توان تغییرات را بی‌درنگ مشاهده کرد.

2 نوع مختلف از RAM وجود دارد: ایستا (static) و پویا (static). زمان دسترسی در نوع پویا (DRAM) حدود 60 نانوثانیه و در نوع ایستا (SRAM) فقط 10 نانوثانیه است. اما DRAM بیشتر به‌کار می‌رود، چون خیلی ارزان‌تر است.

 

 

چه مقدار RAM داریم؟

برای آنکه بدانیم RAMنصب‌شده در رایانه‌مان چه اندازه است، روی گزینه‌ رایانه (my‌computer) دكمه ماوس را 2 بار فشار می‌دهیم و سپس روی گزینه‌ My Computer یا This PC دکمه‌ راست ماوس را فشار می‌دهیم و گزینه‌ Properties را انتخاب می‌کنیم.

به این ترتیب تمامی مشخصات و از جمله میزان RAM نمایان می‌شود. اگر اندازه‌ای که به نمایش درآمده خلاف انتظارتان است به معضل شناخته‌شده‌ای در سامانه‌ عامل ویندوز مربوط می‌شود. ویراست 32 بیتی معماری سامانه‌ ویندوز فقط تا چهار گیگابایت RAM را پشتیبانی می‌کند. با گذار به سامانه‌ عامل 64 بیتی مشکل حل می‌شود.

باید توجه داشت اگر کارت گرافیکی هم حافظه‌ اختصاصی نداشته باشد، RAM را برای استفاده‌ خودش ضبط می‌کند.

 

 

حداکثر بهره‌گیری از RAM

وقتی که دانستیم چقدر RAM در رایانه‌مان داریم باید اطمینان حاصل کنیم که تمام ظرفیت آن را به‌کار گرفته‌ایم. به روش‌های مختلف می‌توان میزان RAM را افزایش داد. روش درست برای هر مورد بستگی دارد به نرم‌افزار خاصی که می‌خواهیم اجرا کنیم و همچنین میزان تجربه‌ای که در کار با رایانه‌ها داریم

 

چه مقدار RAM نیاز داریم؟

به‌نظر می‌رسد میزان RAM نیز مانند میزان بسیاری از اجزای دیگر رایانه برای به‌روز نگه‌داشتن رایانه ضروری است. باید الزامات یکایک برنامه‌ها را وارسی کرد تا مبادا نتوانیم نرم‌افزار مورد نظرمان را اجرا کنیم. می‌توان این توصیه‌ها را مورد توجه قرار داد: مقدار پایه‌‌ RAM برای رایانه4GB است، اما نباید توقع داشت که با آن برنامه‌های قوی را بتوان تحت پوشش قرار داد یا همزمان چند برنامه را باز گذاشت. 8GB به معیارهای کنونی نزدیک‌تر است و برای سرپا نگه‌داشتن رایانه تا آینده‌ نزدیک کفایت می‌کند. باید توجه داشت که ارتقا به اس‌اس‌دی نیز کارایی رایانه را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. اگر اهل بازی‌های ویدیویی جدید هستید، باید RAMپروپیمانی داشته باشید. برای همپایی با نسخه‌های جدید بازی‌ها یا استفاده از برنامه‌هایی مانند ویرایشگر فیلم که خوره‌ حافظه هستند باید به سراغ 16 گیگابیت RAM رفت، بیشتر از این به‌ندرت لازم می‌شود. اگر RAM نصب‌شده در رایانه‌تان کمتر از میزان مورد نیازتان بود ناراحت نشوید. این روزها ارتقا دادنRAM چندان گران نیست و نصب آن هم نسبتا آسان است. البته باید دید که مدار مادر رایانه چقدر قابلیت دارد، چون اگر نتواند از تمام RAM استفاده کند، پولی که خرج کرده‌ایم هدر می‌رود.

.

 

 

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت فاتک افزار پرداز می باشد