روشهای مختلف Backup گیری - قسمت 2
تاریخ : 1394/03/18

هر نوع Backup ی که در آن Backup Storage از لحاظ جغرافیایی در منطقه و محدوده ای متفاوت از سیستم و سرورهای مبدا نگهداری می شوند، از نوع Offsite Backup به حساب می آیند.

Offsite Backup

هر نوع Backup ی که در آن Backup Storage از لحاظ جغرافیایی در منطقه و محدوده ای متفاوت از سیستم و سرورهای مبدا نگهداری می شوند، از نوع Offsite Backup به حساب می آیند. در برخی موارد Backup در مکان سرور و سیستم مبدا گرفته می شود اما سپس به منطقه ای متفاوت ارسال می شود. به عنوان مثال:

  • زمانی که مدیر شبکه Backup های مورد نظر را جهت نگهداری بهتر به خانه و یا مکان امن تری منتقل می کند.
  • زمانی که Backup ها در شعبات و یا نمایندگی های دیگری از آن سازمان و یا کمپانی نگهداری می شوند.
  • زمانی که Backup ها در صندوق های امانت بانک ها نگهداری می شوند .
  • زمانی که Backup ها از طریق اینترنت و یا ارتباط های داخلی شبکه ، به Storageهای دیگری در شهرهای متفاوت ارسال می شوند .

در کلیه حالات فوق ، Backup ها تحت عنوان Offsite Backup شناخته می شوند . در واقع offsite Backup ، به نوعی Local Backup ی با کلیه تمهیدات امنیتی جهت محافظت در برابر حوادث غیرطبیعی مثل دزدی و طبیعی از جمله سیل و زلزله و ....می باشد .
از مزایای این روش می توان به امنیت بالای آن در برابر خطراتی از حمله دزدی ، زلزله و سیل و .... اشاره کرد.
از معایب آن هزینه های لازم جهت برقراری ارتباط های ایمن ( درون شبکه ای و یا برون شبکه ای ) و همچنین تهیه Storage های ایمن جهت ذخیره سازی و جابجایی می باشد . به علاوه در برخی موارد جابجایی Backup Storage ممکن است سبب آسیب رساندن به آن Backup Storage های می شود .

Online Backup

Online Backup از جمله روش های Backup گیری می باشد که امروزه توسط بسیاری از مراکز مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش Backup Storage از طریق شبکه های داخلی و یا بستر اینترنت به سیستم هایی که قصد گرفتن Backup از آنها را داریم ، متصل می شوند . در این روش هیچ گونه نیروی انسانی مداخله نمی کند . عبارت Online از آن جهت مورد استفاده قرار می گیرد که کلیه Storage Device ها و امکانات به یکدیگر در هر لحظه و زمان متصل می باشند . به طور معمول ، در این روش Backup Storage به صورت Offsite نصب شده است و نیاز به فردی جهت نصب و راه اندازی Backup ها وجود ندارد . کلیه فرآیند به صورت اتوماتیک انجام می شود. بسیاری از دیتاسنترهای تجاری امروزه این روش را به مشتریان پیشنهاد می کنند ، بدین صورت اطلاعات با در نظر گرفتن تمهیدات امنیتی از طریق بستر اینترنت به Backup Storage مورد نظر فرستاده می شوند . کلیه داده ها و فولدرهایی که قصد گرفتن Backup از آنها را دارید فشرده و سپس رمزگذاری می شوند و در زمان تعیین شده توسط مدیر شبکه به Storage Backup فرستاده می شوند. لازم به ذکر است که دیتاسنترهایی که به این منظور تهیه شده اند ، مقاوم در برابر خطرات طبیعی از جمله سیل و زلزله و .. و همچنین دارای قابلیت کنترل دمای فضا می باشند . بالاترین تمهیدات امنیتی براساس استانداردها پیاده سازی و مانیتور می شوند . با توجه به اینکه چندین ارتباط از طریق اینترنت برای این روش درنظر گرفته شده است ، نگرانی جهت وجود SPF ( Single Point of Failure) وجود ندارد. بسیاری از شرکت های تجاری از این روش جهت تهیه نسخه پشتیبان استفاده می کنند .

از مزایای آن ، تمهیدات امنیتی بالای در نظر گرفته شده است . به علاوه عدم نیاز به نیروی انسانی جهت انجام فرآیند Backup گیری نیز قابل توجه برخی از مدیران می باشد . احتمال خطر از بین رفتن اطلاعات و دیتاها به حداقل میزان خود می رسد .
در کنار کلیه مزایای این روش ، معایبی نیز وجود دارد از جمله : هزینه های این روش بسیار بالا می باشد .Backup های اولیه با توجه به سرعت اینترنت ، ممکن است چندین روز و یا هفته به طول انجامد . روش Backup گیری و همچنین Restore کردن در این روش بسیار کند می باشد .

Remote Backup

این روش به نوعی Offsite Backup می باشد با این تفاوت که جهت دسترسی به Backup Storage نیازی به حضور فیزیکی در محل نمی باشد و شما می توانید از راه دور کار خود را انجام دهید و این دلیل بکار رفتن واژه Remote در این روش می باشد . مثلا در صورتی که شما Backup های خود را در بانک نگهداری کنید ، در صورت نیاز به آنها لازم نیست به بانک بروید و می توانید از قابلیت Remote استفاده کنید . این نوع Backup به نوعی مشابه Online Backup می باشد . همانطور که بدیهی است ، از مزایای آن محافظت بهتر از داده ها و مدیریت بهتر آنها در مقایسه با Local Backup است . از معایب آن هزینه ی بالا و همچنین مدت زمان Backup و Restore در مقایسه با Local Backup طولانی تر است .
Cloud Backup

این روش Backup گیری به نحوی مشابه Online Backup و Remote Backup می باشد . در این روش داده ها در Storage Backup ی قرار می گیرند که به سیستم مبدا از طریق اینترنت متصل است و جهت ورود به آنها باید از Credentialهای تعیین شده استفاده کرد . عبارت Cloud بدلیل وجود Storage های مدرن و پیشرفته که از طریق اینترنت قابل دسترسی می باشد ، مورد استفاده قرار گرفته است . از مزایای این روش می توان به حفاظت از داده ها در برابر حوادث طبیعی از جمله سیل ، زلزله ، آتش سوزی و .... و حوادث غیر طبیعی از جمله دزدی و سرقت اطلاعات اشاره کرد .به علاوه در این روش امکان دسترسی آسان به Backup ها از طریق اینترنت به راحتی وجود دارد.داده ها به طور همزمان در چندین Storage ، Replicate می شوند . از معایب این روش ، قیمت بالای آن نسبت به Local Backup می باشد و فرآیند Backup و Restore نیز در مدت زمان طولانی تری انجام می شود.

FTP Backup

در این روش ، Backup ها از طریق پروتکل FTP که مخفف File Transfer Protocol می باشد ، در بستر اینترنت در یک FTP Server تهیه می شوند. معمولا این FTP Server در یکی از سرورهای موجود در دیتاسنترهای تجاری، به دور از سیستم های مبدا قرار دارد.با توجه به اینکه Backup Storage در محلی متفاوت از مبدا قرار می گیرد، میتوان گفت این روش نیز ، نوعی Offsite Backup می باشد . برخی از شرکتهایی که خدمات مربوط به Web Hosting رو ارائه می دهند ، امکان پیاده سازی و راه اندازی FTP Server را نیز به مشتریان خود می دهند.از این رو میتوان از فایل های لوکالی خود در این سرورها Backup تهیه کنید . زمانی که شما می خواهید از این روش Backup گیری استفاده کنید ، باید برنامه ای را انتخاب کنید که FTP Backup را پشتیبانی کند . از اینرو شما باید آدرس وب مربوط به FTP Server خود را ( مثلا ftp:/itpro.ir/ ) و Username و Password را مشخص کنید و بدین صورت ابزار Backup شما شروع به کار کردن خواهد کرد.
مزایای این روش: با توجه به اینکه این روش Backup به نوعی Offsite Backup محصوب می شود، از اینرو محافظت از داده ها در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی صورت گرفته است . به علاوه ارتباط در بستر اینترنت به راحتی صورت می پذیرد.
معایب این روش: در مقایسه با Local Backup گران تر می باشد . فرآیند Backup و Restore در مدت زمان طولانی تری انجام می گردد . مدت زمان انجام این فرآیند به سرعت اینترنت بستگی دارد

منبع.

 

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت فاتک افزار پرداز می باشد