برقراری امنیت مرکز داده، بیشتر نرم‌افزاری و مغزافزاری است
تاریخ : 1394/03/19

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه امروز در دنیا تنها فیزیک، امنیت را در فضای سایبر فراهم نمی‌کند، گفت: برقراری امنیت مرکز داده، بیشتر نرم‌افزاری و مغزافزاری است.

 

 



مهندس خسرو سلجوقی در گفتگو با خبرنگار وزارت ارتباطات با بیان این مطلب گفت: از دیدگاه کارشناسی، مدیریت بیشتر عامل ایجاد امنیت است لذا صرف  در دست داشتن فیزیک مرکز داده، امنیت ایجاد نخواهد شد.

 

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون 19 مرکز داده در بخش دولتی و توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران در کشور کلید خورده و از لحاظ فیزیکی 7 مورد به بهره‌برداری رسیده است، افزود: تاکنون در این زمینه 70 میلیارد تومان هزینه شده است.

 

 

سلجوقی ورود بخش خصوصی و در اختیارگیری مرکز داده را عامل توسعه در کشور عنوان کرد و گفت: این موضوع بر اساس اصل 44 قانون اساسی حائز اهمیت است.

 

 

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران بر حمایت از بخش خصوصی در این زمینه تأکید کرد و ادامه داد: تمرکز هزینه‌ها در بخش دولتی و خصوصی بسیار متفاوت است و جایی که دولت وارد فعالیت می‌شود، قیمت تمام‌شده کالا قابل‌رقابت با بخش خصوصی نیست.

 

 

وی توجه به خدمات و محتوای مراکز داده راضروری برشمرد و ادامه داد: صرف ساختن یک مرکز داده، ارائه خدمات ممکن نخواهد بود، بلکه باید با نصب نرم‌افزارهای لازم و نحوه ارائه خدمت، از آن بهره‌برداری صحیح صورت گیرد.

 

 

سلجوقی در پاسخ به سؤالی در خصوص علت اجرایی نشدن کامل دولت الکترونیکی گفت: در این زمینه نیازمند تأمین اعتبار منابع هستیم و این منابع از4 طریق قابل تأمین است.

 

 

 عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات به اولین روش تامین منابع اشاره کرد وافزود: لازم است مدیران دستگاه‌های اجرایی به این باور برسند که ارائه خدمات الکترونیکی، موجب پایین آمدن قیمت تمام‌شده خواهد شد و در نتیجه مبادرت به جابجایی منابع خواهند کرد که البته این باورهنوز محقق نشده است.

 

 

وی درباره دومین روش تامین منابع، ادامه داد: دراین میان لازم است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز با درک اهمیت دولت الکترونیک، هنگام تنظیم بودجه و یا مبادله موافقت‌نامه، دستگاه اجرایی را ملزم ‌کند تا جابجایی اعتبار  صورت گیرد که این باور نیز،  شکل نیافته است

 

 

سلجوقی به تزریق منابع جدید، به عنوان سومین روش تامین منابع  اشاره کرد و افزود: باتوجه به شرایط اقتصادی دولت و مشکل تأمین پرداخت یارانه، از این قسمت هم آبی تراوش نکرده است.

 

 

 وی روش مشارکت منابع را، بهترین روش درتامین منابع دولت الکترونیک معرفی کرد و گفت:  این نوع مشارکت درهر دستگاه اجرایی موجب می شود؛ در صورت تأمین بخشی از منابع، مابقی از وزارت متبوع و یا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به‌ عنوان تشویق بلاعوض دریافت شودو مسیر تحقق باور، دردست یابی به دولت الکترونیک را، هموارسازد.

 

 

وی بر مدیریت منابع در همه دستگاه‌های اجرایی، برای تحقق دولت الکترونیکی تأکید کرد و ادامه داد: اگرچه حمایت‌های دولت در این زمینه لازم است اما دولت نمی‌تواند در همه‌جا پول تزریق کند.

 

منبع


 

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت فاتک افزار پرداز می باشد