مذاکرات ارزنده با سازمان مدیریت برای ایجاد پنج مجتمع بزرگ پژوهشی و فناوری
تاریخ : 1394/03/23

رییس جهاد دانشگاهی از مذاکرات ارزنده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر دستگاه‌های مرتبط برای ایجاد پنج مجتمع بزرگ پژوهشی و فناوری از سوی این نهاد خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه اردبیل، حمیدرضا طیبی در چهل و چهارمین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های این نهاد که در استان اردبیل برگزار شد، با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در توسعه پژوهش و فناوری با رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان افزود: در سطح کشور کارهای ارزنده‌ای در حوزه‌های مهم از جمله فناوری تجهیزات انرژی صورت گرفته ولی به دلیل متکی بودن به فروش محصولات خام، متاسفانه هیج موقع نگاه فناورانه به آنها نشده است.

 

وی تصریح کرد: از آنجا که نگاه ما به مسائل مدیریت محور نبوده و به شدت دچار سیاست‌زدگی شده‌ایم از برنامه‌ریزی‌های درازمدت دور مانده‌ایم و هر گاه وقتی می‌خواهیم مشکلی را حل کنیم به ناچار وارد برنامه‌های کوتاه مدت می‌شویم.

 

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه کشور نباید دولت‌محور اداره شود، افزود: آنچه که در چند دوره اداره کشور مشهود است، تفاوت دولت‌ها در برنامه‌ریزی برای توسعه و اجرای اهداف توسعه است که اگر این روند به همین شکل ادامه یابد، نمی‌توان پاسخگوی خیل عظیمی از مشکلات اقتصادی کشور شد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه با سیاست زیگزاگی نمی‌توان کشور را اداره کرد، افزود: باید مسائل ملی خود را با وحدت و ایجاد وفاق ملی بین سیاسیون طوری حل و به گونه‌ای عمل کنیم که یک موضوع کوچک به موضوع ملی تبدیل نشود تا ما را از حل مشکلات اساسی دور کند.

 

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: همه ما در تلاش هستیم دولت بتواند با برنامه‌ریزی بلندمدت و رسیدن به وفاق ملی به تولید و اقتصاد دانش‌بنیان دست پیدا کند و این مستلزم استفاده از تمامی فرصت‌های موجود است.

 

طیبی تجاری‌سازی نشدن فناوری‌های کسب شده در کشور را نیز از دیگر مشکلات عمده کشور دانست و افزود: به صراحت باید گفت نظام ملی نوآوری در حال حاضر فاقد کارایی لازم است و ما برای تجاری‌سازی و تبدیل علم و فناوری به محصول دچار مشکلات عمده‌ای هستیم.

 

وی با بیان این که درحال حاضر با ورود محصولاتی از بادبادک گرفته تا تجهیزات سنگین از کشورهای خارجی چون چین مواجه هستیم، تصریح کرد: باید در این باره فکر اساسی شود چرا که توان و شرایط لازم برای تبدیل ایده به محصول را داریم و این مسأله با انتقال دانش محصولات خریداری شده به صورت جدی تحقق‌پذیر است.

 

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به برنامه جهاد دانشگاهی برای ایجاد پنج مجتمع بزرگ پژوهشی و فناوری بر اساس نیازهای کشور گفت: مذاکرات ارزنده‌ای را با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دستگاه‌های مرتبط دیگر انجام داده‌ایم که نتایج ارزنده‌ای را به دنبال خواهد داشت

منبع.


 

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت فاتک افزار پرداز می باشد